Selasa, September 21, 2010

Info Kepimpinan Berkualiti

ANALISIS LPI (LEADERSHIP PRACTICES INVENTORY)
( = The Five Practices Of Exemplary Leadership )
1. Mencabar Proses (Challenging The Process)
• Mencari cabaran-cabaran
• Sentiasa kemaskini
• Mencabar status quo
• Mencari jalan untuk membuat inovasi
• Menyoal “apa yang boleh kita pelajari”
• Mengeksperimen dan mengambil risiko
2. Menginspirasikan Visi Yang Dikongsi Bersama
(Inspiring A Shared Vision)
• Menghuraikan masa depan yang boleh kita wujudkan
• Berkongsi impian masa depan
• Mengkomunikasikan gambar positif
• Menyenaraikan satu visi bersama
• Meramal masa depan
• Amat teruja dengan masa depan
3. Mengupayakan Orang Lain Bertindak (Enabling Others
To Act)
• Melibatkan orang lain dalam perancangan
• Melayan orang lain dengan hormat
• Izinkan orang lain membuat keputusan
• Bina hubungan koperatif
• Wujudkan suasana saling percaya mempercayai
• Jadikan orang lain sebagi pemilik projek
4. Tunjukkan Teladan (Modeling The Way)
• Jelas dalam falsafah kepimpinan
• Membahagi projek-projek kepada langkah-langkah
• Mempastikan nilai-nilai dipatuhi
• Beritahu orang lain tentang kepercayaan atau nilai-nilai
• Amalkan apa yang dipegang
• Tetapkan matlamat dan tahap sasaran yang jelas
5. Merangsang Hati (Encouraging The Heart)
• Raikan pencapaian tahap sasaran
• Iktiraf sumbangan-sumbangan orang lain
• Memuji kerja yang sempurna dijalankan
• Berikan mereka penghargaan dan sokongan
• Carikan cara untuk meraikan
• Beritahu org lain tentang kerja kumpulan

PENGURUSAN KECEMERLANGAN DIRI SEBAGAI PEMIMPIN SEKOLAH
• Imperatif Nilai (Moral Imperative) bagi menjadi seorang pemimpin sekolah)
• Perubahan sikap
• Keterampilan Diri (Professional Image Grooming)
• Kecerdasan Emosi (EQ)
• Kecerdasan Sosial (SQ)
• Kecerdasan Spiritual (SQ)/Kecerdasan Keagamaan
• Kepimpinan Peribadi Berkesan (Effective Personal Leadership)
• Etika Sosial dan Protokol
• Kemahiran Antara Perseorangan (Interpersonal Skill)
• Kemahiran Komunikasi Berkesan
• Kemahiran Membuat Keputusan Berkesan
• Kemahiran Mengurus Konflik
• Kemahiran Pemikiran Analitikal, Kreatif dan Inovatif
• Kemahiran Pengucapan Awam
• Kemahiran Mengendalikan Mesyuarat
• Kemahiran Pembentangan Kertas
• Pengurusan Tekanan
• Profisiensi Bahasa Inggeris

Berkeupayaan mengamalkan 5 Amalan Contoh Kepimpinan (5 Examplary Leadership Practices):
• Model the way (menjadi suri teladan)
• Inspire a share vision (menjana visi yang dikongsi bersama)
• Challenge the process (mencabar proses)
• Enable other to act (memberi dorongan/semangat untuk bekerja)
• Enable the heart (memenangi hati)

Pemimpin yang berkesan juga seharusnya mempunyai ciri-ciri Pemimpin Tahap 5 (Level 5 Leaders):
• Merendah hati (modest)
• Penuh dengan keazaman (willfull)
• Mempunyai cita-cita yang sangat tinggi untuk organisasi
• Cekal untuk mencapai kejayaan demi kejayaan yang lestari
• Bersedia melatih barisan kepimpinan baru
• Berkebolehan mengurus perubahan
• Merendah diri (humble)
• Looks out the window---mengkreditkan kejayaan kepada anak buah
• Looks in the mirror---bertanggungjawab atas kegagalan
• Berani (fearless)

5 TAHAP KEPIMPINAN
1. Kedudukan/Jawatan (Position)
-orang ikut kerana terpaksa
2. Keizinan (Permission)
-orang ikut kerana mereka mahu
3. Penghasilan (Production)
-orang ikut kerana hasil sumbangan kerja anda
terhadap organisasi
4. Pembangunan Ahli (People Development)
-orang ikut anda kerana apa yang anda telah
sumbangkan untuk mereka
5. Keperibadian (Personhood)
-org ikut kerana orang tahu siapa kita

PEMIMPIN 360°
• Lead Up (memimpin ke atas)
• Lead Down (memimpin ke bawah)
• Lead Across (memimpin merentasi)

KEBERKESANAN PERIBADI (10 Aspek)
• Keterampilan Diri
• Pengurusan Masa
• Interpersonal
• Komunikasi
• Suri Teladan
• Pengurusan Diri
• Kesedaran Kendiri
• Disiplin Kendiri
• Kemahiran Sosial
• Integriti

4 ARAS KEPIMPINAN SEKOLAH
• Kepimpinan Atasan
• Kepimpinan Pertengahan
• Kepimpinan Permulaan
• Kepimpinan Pelajar


MEKANISME PENGURUSAN BERKESAN (DEFFRAAC)
• D-Delegation (menurunkan t/jwb)
• E-Empowerment (menurunkan kuasa dgn kepercayaan dan keyakinan)
• F-Follow-up Action (tindakan susulan)
• F-Follow-through Action (tindakan penyempurnaan)
• R-Reflection (refleksi/imbas kembali)
• A-Action for Further Improvement (tindakan penambahbaikan)
• A-Appreciation (penghargaan)
• C-Celebration (Keraian)

MEKANISME MEMBINA PASUKAN BERKESAN DAN MEMENANGI HATI WARGA SEKOLAH (ARRAS-pendekatan memenangi hati)
• A-Accept unconditionally (menerima tanpa syarat)
• R-Respect (hormat)
• R-Recognize (mengiktiraf)
• A-Appreciate (menghargai)
• S-Support (sokongan)

Membentuk bilik darjah yang belajar (kondusif):
• Menyentuh hati pelajar
• Guru sebagai pereka suasana pembelajaran
• Semua pelajar boleh belajar, diajar dan mencapai kejayaan
• Mewujudkan keghairahan untuk belajar
• Memodelkan tingkah laku yang mendorong pembelajaran

Memastikan p&p berkesan:
• Pelajar jelas tentang apa yang diajar
• Menggunakan pelbagai kaedah/strategi pengajaran
• beri galakan dan ruang yang lebih kepada pelajar untuk aktif (berpusatkan pelajar)
• murahkan pujian/penghargaan
• tingkatkan pemberian latihan bertulis (pelbagai jenis), semak hasil kerja bertulis dengan teliti dan konstruktif serta penegasan kepada pelaksanaan pembetulan
• Memantau perkembangan dan pencapaian setiap pelajar secara berterusan
• Menguruskan bilik darjah dengan berkesan
• dapatkan maklumbalas secara berterusan terhadap kualiti p&p yang telah dilaksanakan (amalan membuat refleksi)

GAYA KEPIMPINAN PGB
• Kepimpinan Autentik
• Servant Leadership
• Kepimpinan Transformasi
• Kepimpinan Strategik
• Kepimpinan Invitational
• Kepimpinan Distributif
• Kepimpinan Instruksional

10 PRINSIP PENAMBAHBAIKAN KEMAJUAN SEKOLAH
• Prinsip 1: Mempercayai bahawa semua pelajar boleh belajar, diajar dan mencapai kemajuan
• Prinsip 2: Mempercayai bahawa sekolah adalah kunci utama kejayaan pelajar
• Prinsip 3: Mempercayai bahawa kemajuan sekolah memerlukan falsafah, matlamat, objektif dan dasar sekolah
• Prinsip 4: Pembangunan kemajuan dalam sekolah merupakan usaha mewujudkan satu budaya sekolah yang lebih positif
• Prinsip 5: Kelolaan dan pengurusan bilik darjah yang berkesan ialah aspek penting untuk
meningkatkan lagi pencapaian akademik sekolah
• Prinsip 6: Penyelesaian masalah sekolah harus ditumpukan kepada punca-punca yang menyebabkan timbulnya masalah itu dan bukan kepada gejala-gejalanya
• Prinsip 7: Pembangunan kemajuan sekolah perlu dilakukan atas dasar usaha sama dan bukanlah semata-mata usaha pengetua seorang sahaja
• Prinsip 8: Maklumbalas yang berterusan merupakan mekanisme penting pelaksanaan pembangunan kemajuan dalam sekolah
• Prinsip 9: Mempercayai dan mengakui bahawa ibu bapa dan masyarakat sekitar mempunyai pelbagai kemahiran dan sumber tenaga yang dapat membantu pihak sekolah
• Prinsip 10: Kemajuan sesebuah sekolah memerlukan pengetua yang mempunyai kepimpinan yang berkesan

Ahad, September 19, 2010

Unit Inovasi

Selaras dengan arahan Kementerian Pelajaran Malaysia supaya menubuhkan Unit Inovasi; Sektor Jaminan Kualiti, Jabatan Pelajaran Negeri Kedah telah melantik Encik Zurayme bin Abu Bakar, Penolong Pengarah Unit Piawaian dan Dokumentasi sebagai Ketua Unit Inovasi di sektor ini