Ahad, Mei 09, 2010

10 PRINSIP PENAMBAHBAIKAN KEMAJUAN SEKOLAH

MESEJ SJQ 6 Januari 2010 Jabatan Pelajaran Kedah

10 PRINSIP PENAMBAHBAIKAN KEMAJUAN SEKOLAH

Prinsip 1:

• Mempercayai bahawa semua pelajar boleh belajar, diajar dan mencapai kemajuan
• Tidak ada seorang pelajar pun yang tidak boleh diajar atau tidak boleh belajar.
• Usaha membangunkan sekolah perlu mengambil kira langkah memajukan setiap orang pelajar.
• Setiap orang pelajar berbeza fizikal, mental, emosi, kemahiran dan latar belakang budaya.
• Persepsi bahawa pelajar malas, bodoh dan seumpamanya bertentangan dengan nilai pendidikan
sejagat.
• Peluang yang sama harus diberikan kepada golongan pelajar yang kurang bernasib baik.
• Kehadiran pelajar ke sekolah menandakan mereka ingin belajar.
• Salah satu matlamat kemajuan dalam sekolah adalah untuk meningkatkan kehadiran pelajar
(dengan menyelesaikan masalah yang disebabkan oleh faktor sekolah).
• Wujudkan persekitaran dan suasana sekolah yang dapat menarik pelajar untuk belajar.
• Faktor kehadiran pelajar berkait rapat dengan tahap pencapaian akademik.
• Amalan yang tidak produktif : Pujian/penghargaan hanya diberi kepada pelajar yang pandai dan
kurang memberi bimbingan kepada pelajar yang lemah.

Prinsip 2:

• Mempercayai bahawa sekolah adalah kunci utama kejayaan pelajar
• Faktor dalaman sekolah wajar diberi perhatian terlebih dahulu berbanding faktor luaran.
• Faktor sekolah amat kuat mempengaruhi taraf kemajuan sesebuah sekolah.
• Keadaan sekolah dapat menyuburkan pembangunan intelek dan sosial serta memberi kesejahteraan
mental dan fizikal pelajar.
• Peluang harus diberikan kepada setiap pelajar untuk memajukan dan memperkembangkan intelek
serta bakat mereka.
• Iklim dan budaya sekolah yang tidak menggalakkan perkembangan individu para pelajar akan
menghasilkan pelajar yang gagal dalam peperiksaan, melakukan vandalisme serta menimbulkan
pelbagai masalah ekonomi dan sosial dalam masyarakat.

Prinsip 3:

• Mempercayai bahawa kemajuan sekolah memerlukan falsafah, matlamat, objektif dan dasar
sekolah.
• Falsafah diperlukan untuk memandu perkembangan aktiviti, mempengaruhi segala tindakan dan
corak perhubungan serta orientasi sekolah.
• Falsafah akan mengingatkan dan memandu pihak sekolah bahawa yang diajar/dididik adalah manusia
yang berbeza, yang perlu dihormati.
• Sekolah juga perlu mempunyai wawasan dan pandangan jauh ke hadapan yang diterjemahkan dalam
bentuk matlamat sekolah.
• Matlamat hendaklah tidak bercanggah dengan falsafah sekolah.
• Sekolah tanpa matlamat ibarat kapal belayar tanpa kompas.
• Sekolah perlu merangka matlamat jangka panjang, jangka sederhana dan jangka pendek dan ia
menjadi ukuran sama ada berjaya atau tidak usaha pembangunan kemajuan sekolah yang
dilaksanakan. • Dasar sekolah merupakan satu aspek penting dalam pengurusan sekolah.
• Dasar sekolah boleh dianggap sebagai panduan untuk mengawal segala tindakan pihak sekolah.
• Dasar perlu digubal berdasarkan dokumen rasmi mengikut pertimbangan profesional.
• Falsafah, matlamat, objektif dan dasar sekolah perlu dinyatakan secara bertulis dan digubal
bersama-sama serta disebarkan untuk dihayati oleh semua warga sekolah.
• Sekolah yang tidak menekankan keempat-empat perkara pokok ini, biasanya:  tiada sebarang
usaha pembangunan kemajuan sekolah  proses pengajaran dan pentadbiran sekolah hanyalah rutin
mengekalkan amalan dan mengukuhkan tradisi sedia ada  kurang mendapat kepercayaan dan
keyakinan masyarakat  tidak dapat menghasilkan prestasi akademik yang baik  menghadapi
pelbagai masalah disiplin

Prinsip 4:


Pembangunan kemajuan dalam sekolah merupakan usaha mewujudkan satu budaya sekolah yang lebih
positif .
• Budaya sekolah merupakan antara elemen penting yang menentukan kemajuan dan produktiviti
sesebuah sekolah serta mempengaruhi pencapaian sekolah.
• Faktor-faktor yang merangkumi budaya sekolah adalah seperti interaksi antara pelajar dan guru,
tradisi yang diamalkan, proses pengajaran di bilik darjah (pengurusan bilik darjah) dan cara-
cara pengetua / Guru Besar mengurus sekolah.
• Faktor-faktor ini terbukti amat kuat mempengaruhi kemajuan sesebuah sekolah.
• Beberapa keadaan yang mungkin wujud di sekolah:  sekolah diurus tanpa mempunyai matlamat yang
hendak dicapai  sekolah diurus oleh pemimpin autokratik (beri arahan semata-mata tanpa
bimbingan dan tidak terima pendapat orang lain)  sekolah diurus secara laissez-faire (serah
bulat-bulat hal-hal pelajaran kepada guru)  terlalu keras mengenakan tindakan disiplin
(mengambil masa p&p untuk selesaikan masalah remeh-temeh)  sesi mesyuarat terlalu panjang
(mengambil masa guru di bilik darjah)  bilik darjah tidak diurus dengan sewajarnya  guru
lewat masuk ke bilik darjah  persediaan p&p tidak dibuat  kaedah p&p hanya beri kefahaman
kepada pelajar cerdas atau yang disukai (pelajar kurang cerdas dan tidak disukai terbiar tanpa diberi pemulihan)  guru abai pelajar slow learner serta salahkan perkara berkaitan latar belakang pelajar  guru kurang beri perhatian kepada kebolehan mental dan kemahiran belajar
(pelajar lemah akan terus ketinggalan)  guru memberi lebih peluang hanya kepada murid
berbakat sahaja dalam aktiviti kokurikulum (pelajar yang tidak berbakat tersisih, pasif,
kecewa dan putus harapan sehingga mewujudkan percanggahan nilai)
• Budaya sekolah wujud daripada sistem sekolah melalui amalan pengurusan, pengajaran dan
interaksi antara satu sama lain (bukan dicorakkan oleh budaya pelajar yang berlainan latar
belakang dan kebolehan).
• Pembangunan kemajuan dalam sekolah sebenarnya lebih bercorak pembaikan atau pembetulan amalan
yang tidak merangsang proses pembelajaran secara produktif.

Prinsip 5:

• Kelolaan dan pengurusan bilik darjah yang berkesan ialah aspek penting untuk
meningkatkan lagi pencapaian akademik sekolah.
• Bilik darjah merupakan unit terpenting di sekolah, tempat berlakunya:  proses p&p  interaksi
guru – pelajar  masalah disiplin melibatkan pelajar.
• Pengurusan bilik darjah mempunyai kaitan yang kekal dengan pencapaian akademik pelajar
• Pembelajaran berkesan bergantung kepada guru yang mengajar:  cara guru mengelola dan mengurus
bilik darjah  kaedah pengajaran digunakan  persediaan mengajar  strategi yang digunakan
untuk menyelesaikan masalah disiplin dalam bilik darjah  aktiviti pembelajaran yang
dijalankan.
• Pengajaran bukan sekadar menyampaikan isi kandungan pelajaran. Hasil pengajaran ialah
PEMBELAJARAN. Jika pembelajaran tidak berlaku, maka tidak berlaku pengajaran.
• Hubungan guru dengan pelajar dan perilaku guru turut mempengaruhi pembelajaran di bilik
darjah.
• Pengukuhan aspek negatif yang berlebihan berbanding aspek positif dalam membetulkan kelakuan
pelajar boleh memberi kesan yang mendalam terhadap pelajar.
• 4 faktor utama untuk p&p berkesan:  memastikan pelajar jelas tentang apa yang diajar 
menggunakan pelbagai kaedah/strategi pengajaran  sering memberi dan menerima maklum balas
yang jelas  memantau perkembangan dan pencapaian setiap pelajar
• Pengurusan bilik darjah yang berkesan merupakan satu usaha yang banyak dijalankan oleh sekolah
yang berjaya.

Prinsip 6:

• Penyelesaian masalah sekolah harus ditumpukan kepada punca-punca yang
menyebabkan timbulnya masalah itu dan bukan kepada gejala-gejalanya
• Kadang-kala sesuatu program yang dilaksanakan gagal mencapai matlamat yang diharapkan, bahkan
menambahkan lagi masalah yang ada.
• Kelemahan pelajar dalam pelajaran misalnya, bukanlah disebabkan kurangnya program pembelajaran
tetapi mungkin disebabkan faktor-faktor lain seperti:  kaedah pengajaran guru  kurang
bimbingan daripada guru  merasa tawar hati disebabkan guru melabel mereka sebagai kumpulan
pelajar yang lemah dan bermasalah  tekanan psikologi disebabkan fokus pengajaran guru hanya
kepada pelajar pintar dan cerdas
• Tindakan disiplin tidak akan berkesan jika ia dilaksanakan semata-mata untuk menghukum tanpa
mengambil kira sebab seseorang pelajar itu melakukannya, malah boleh menimbulkan masalah lain
pula seperti ponteng sekolah dan vandalisme.
• Pelajar inginkan kejayaan untuk perkembangan akademik dan sosial mereka. Jika budaya dan
amalan yang terdapat di sekolah tidak memberi peluang kepada mereka untuk menikmati kejayaan
dan
mengiktiraf harga diri, maka masalah sedemikian akan berterusan.
• Jika punca wujudnya masalah adalah di sekolah, maka matlamat bagi program kemajuan haruslah
tertumpu kepada pembaikan masalah di sekolah.
• Punca masalah seharusnya dikenalpasti secara objektif, bukan berdasarkan andaian yang
difikirkan.
• Faktor sekolah, yakni budayanya (amalan sekolah yang produktif dan tidak
produktif) ialah punca kegagalan atau kejayaan sesebuah sekolah.

Prinsip 7:

• Pembangunan kemajuan sekolah perlu dilakukan atas dasar usaha sama dan
bukanlah semata-mata usaha pengetua seorang sahaja
• Matlamat sekolah ialah matlamat bersama setiap ahli organisasi sekolah: barisan kepimpinan,
guru, staf dan pelajar.
• Perancangan dan pelaksanaan pembangunan kemajuan dalam sekolah seharusnya menjadi aktiviti
bersama.
• Perancangan program kemajuan secara tidak terancang serta tidak mengambil kira penglibatan
bersama setiap ahli akan menimbulkan kepincangan dalam pelaksanaan program.
• Semangat bersama, kepunyaan bersama dan idea bersama adalah faktor utama dalam pelaksanaan
pembangunan kemajuan dalam sesebuah sekolah.
• Berdasarkan kajian, penglibatan bersama para pelajar dalam proses membuat sesuatu keputusan
yang berkaitan dengan diri mereka, telah terbukti mempunyai hubungan yang rapat dengan rasa
puas
hati mereka terhadap pekerjaan yang seterusnya memberikan hasilan output yang memuaskan.
• Setiap individu yang terlibat dalam membuat sesuatu keputusan mempunyai potensi kemahiran dan
pengetahuan yang seandainya digembelengkan akan mewujudkan satu kesatuan yang kukuh.
• Komunikasi dua hala dan rasa percaya mempercayai adalah juga unsur-unsur penting dalam
penglibatan bersama ini.

Prinsip 8:

• Maklumbalas yang berterusan merupakan mekanisme penting pelaksanaan
pembangunan kemajuan dalam sekolah
• Pelaksanaan pembangunan kemajuan dalam sekolah perlu dinilai secara berterusan dari semasa ke
semasa.
• Maklumat yang diperolehi penting untuk menentukan sama ada usaha yang dijalankan mencapai
matlamat atau tidak.
• Pelbagai kaedah pengukuran boleh digunakan:  pemerhatian dan pengawasan  pengumpulan data
daripada rekod (seperti rekod kedatangan)  analisis peperiksaan bulanan, penggal dan tahun 
kes disiplin  surat aduan atau pujian  pandangan/pendapat daripada ibu bapa atau masyarakat
sekitar , soal selidik dan temu bual dengan pelajar atau guru
• Organisasi sekolah perlu mengamalkan action research yang merupakan mekanisme yang amat
berguna bagi pihak sekolah untuk memajukan sekolah.
• Maklumat berterusan melalui kajian bagi mendapatkan maklum balas merupakan entropi negatif
yang menyebabkan sesebuah organisasi boleh berfungsi dengan lebih berkesan. Prinsip 9:
Mempercayai dan mengakui bahawa ibu bapa dan masyarakat sekitar mempunyai pelbagai kemahiran
dan sumber tenaga yang dapat membantu pihak sekolah
• Sekolah mengamalkan dasar terbuka - beri peluang kepada ibu bapa dan masyarakat sertai pihak
sekolah.
• Ibu bapa dan masyarakat menjadi sumber tenaga yang diperlukan kepada pihak sekolah.
• Persefahaman dan kerjasama yang wujud menjadi benteng bagi mengelakkan timbul masalah sekolah
berpunca daripada faktor masyarakat.
• Harus diakui bahawa sekolah tidak akan dapat selesaikan masalah yang timbul daripada faktor
luar sekolah secara bersendirian.
• Konsep sekolah sebagai institusi masyarakat - sekolah adalah sebahagian daripada masyarakat
dan harus berfungsi untuk kepentingan masyarakat.
• Masyarakat tidak boleh lepas tangan dan serahkan bulat-bulat hal-hal berkaitan persekolahan
kepada pihak sekolah semata-mata.
• Sumber tenaga, material dan buah fikiran daripada masyarakat dan alam sekitar perlu digunakan
sepenuhnya untuk pembangunan kemajuan sekolah. Prinsip 10: Kemajuan sesebuah sekolah
memerlukan
Pengetua/Guru Besar yang mempunyai kepimpinan yang berkesan
• Prinsip terpenting---menegaskan bahawa maju atau mundur sesebuah sekolah adalah tanggungjawab
Pengetua / Guru Besar sendiri.
• Pengetua / Guru Besar ialah faktor yang menentukan keberkesanan sesebuah sekolah.
• Enam ciri kepimpinan Pengetua / Guru Besar berkesan (Sweeney, 1982):

1.Memberi penekanan kepada pencapaian akademik (aktiviti-aktiviti, pengajaran dan bahan
mengajar)
2.Menetapkan strategi pengajaran dan mengambil bahagian dalam membuat keputusan tentang hal-hal
pengajaran.
3.Mewujudkan iklim sekolah yang teratur, aman dan menyeronokkan untuk p&p.
4.Sentiasa menilai kemajuan para pelajar, menetapkan harapan dan jangkaan sekolah serta
sentiasa menyemak sama ada jangkaan itu tercapai atau tidak
5.Mengkoordinasi program pengajaran serta menghubungkan kandungan pelajaran yang hendak diajar
dengan objektif yang hendak dicapai dan bahan-bahan pengajaran.
6.Menunjukkan kelakuan yang positif dengan memberi bantuan dan sokongan kepada guru-guru.
Menjelaskan matlamat sekolah dan menggalakkan guru-guru menghadiri bengkel (atau mengadakan
sendiri perbengkelan dan aktiviti perkembangan staf).
• Fokus memperbaiki kemajuan sekolah hendaklah berfokuskan p&p di bilik darjah serta perhubungan
guru dengan pelajar. Secara umumnya, usaha untuk memajukan sekolah hendaklah berfokuskan:
• pencapaian matlamat sekolah
• penyelesaian punca-punca masalah
• membentuk dan mewujudkan budaya baru yang lebih produktif
• menggerakkan segala tenaga (dalam dan luar sekolah)

Khamis, Mei 06, 2010

En. Muhammad Izwan Affendi bin Yahya

Tn. Hj. Mohd. Akhir bin Husain

En. Zurayme bin Abu Bakar

En. Shahrudin bin Yahya

En. Mohd. Shukri bin Yop @ Abdul Aziz

En. Abdul Razak bin Husin

Tn. Hj. Mohamad Jamil bin Md. Noh A.M.N; B.C.K

Hubungan Individu dengan Organisasi

Situasi ini akhirnya mewujudkan semangat bekerja yang rendah di kalangan staf ditambah pula suasana kerja yang pasif dan tahap motivasi yang juga rendah. Keadaan ini seterusnya timbul budaya kerja yang jadi faktor penghalang kepada penyuburan, kemajuan dan perkembangan organisasi. Hubungan Individu dengan Organisasi Setiap individu adalah anggota organisasi. Tingkah-laku individu merupakan tingkah-laku organisasi. Jika setiap individu di dalam sesuatu kumpulan bekerja dengan baik maka prestasi kumpulan itu menjadi baik. Jika setiap kumpulan dalam bahagian/unit dapat bekerja dengan baik, seluruh prestasi bahagian/unit itu juga akan jadi baik. Begitulah seterusnya jika setiap bahagian/unit dalam sesuatu organisasi bekerja dengan baik, nescaya organisasi akan mencapai kecemerlangan, menjadi lebih kompetetif dan makmur. Para pengurus mestilah dapat menentukan arahtuju dan dengan itu dapat menukar dan membentuk tingkahlaku staf ke arah yang lebih berkualiti dan cemerlang. Dalam situasi di mana tiadanya objektif dan arahtju serta tiada pula pelan tindakan organisasi itu menuju kehancuran. Bagi yang ada objektif tetapi tiada pelan bertindak ia seolah-olah bermimpi di siang hari. Begitu juga halnya jika organisasi mempunyai pelan bertindak yang baik tetapi kurang pula aspek objektif dan arahtuju yang jelas, organisiasi sedemikian dikatakan berjalan dalam tidur. Mod Tingkah-laku : Pengurus personel perlu sediakan role-model dalam interaksi harian dengan manusia, respon kepada peristiwa dan membuat keputusan. Nilai dan norma haruslah serasi dengan perkembangan polisi dan prosedur yang diperkenalkan. Mengubah tingkah-laku selalunya sukar dan menyulitkan Perubahan tingkah-laku hanya boleh berlaku apabila manusia mempunyai pengetahuan dan kebolehan menterjemah nilai-nilai dan norma-norma baru di samping boleh menerimanya. Jika pekerja tidak mempercayai kepentingan nilai-nilai dan norma-nroma tersebut, mereka tidak akan mengamalnya. Oleh itu mengubah tingkah-laku individu, kumpulan dan organisasi lazimnya memakan masa, dari tahap ke tahap serta secara beransur-ansur. Menurut Sergiovanni (1984) Guru Besar mestilah memainkan peranan pemimpin yang berketrampilan (competent leader). Beliau senaraikan lima kelompok peranan tersebut sebagai berikut: 1. Pemimpin Teknikal: - Tumpukan kepada teknik pengurusan yang cekap dan mahir memanipulasi strategi dan keadaan bagi jamin keberkesanan yang maksimum. 2. Pemimpin Manusia: - mahir dan cekap dalam aspek perhubungan manusia, perhubungan individu dan manusia menggerakkan (motivate) stafnya, membina dan mengekalkan moral yang tinggi, galakkan inovasi dan kreativiti di samping beri sokongan yang perlu. 3. Pemimin Pendidikan: - main peranan sebagai 'clinical practitioner' iaitu sumbangkan kepakaran dalam pendidikan dan persekolahan. Mahir dalam aspek kurikulum, diagnosis keperluan pelajar, penilaian dan penyeliaan atau pencerapan yang berkesan. 4. Pemimpin Simbolik: - mainkan peranan sebagai penghulu (chief) yang memberi isyarat tentang nilai, kepentingan atau tujuan sesuatu yang hendak dicapai. Perlu punyai wawasan yang disampaikan kepada staf dan pelajar di sekolahnya. 5. Pemimpin Budaya: - main peranan sebagai 'high priest' - dilihat dari usaha-usahanya mencari, mentafsir dan memperkukuhkan nilai, kepercayaan dan unsur budaya yang dapat menjadikan sebuah sekolah yang unik. Kepemimpinan ini selalunya memperlihatkan usaha bagi mengekal imej dan prestij sekolah. Hussein Mahmood (1993) menyenaraikan peranan-peranan berikut sebagai menyumbang kepada kejayaan, kecemerlangan dan kualiti sekolah. 1. mempunyai wawasan tentang sekolahnya; 2. menetapkan falsafah, misi (mission) dan matlamat serta objektif sekolahnya; 3. menjelaskan wawasannya kepada semua staf dan pelajar termasuk ibu bapa dan masyarakat sekitar; 4. menetapkan objektif dan strategi pengajaran dan kurikulum; 5. menyelia, mengesan dan menilai kurikulum dan program pengajaran; 6. menyelaras program pengajaran dan aktiviti kurikulum sekolah; 7. mengawasi waktu pembelajaran murid; 8. menggalak dan memberikan sokongan perkembangan profesional kepada guru; 9. membantu dan memberi sokongan kepada guru dalam pengajaran serta menyediakan intensif dan sumber; 10.mengawal mutu pengajaran di sekolah; dan 11.mewujudkan iklim sekolah yang kondusif bagi meningkatkan proses pembelajaran Membina Hubungan Interpersonal/ Organisasional Mewujudkan hubungan interpersonal dalam sesebuah organisasi amat penting dilakukan secara profesional bagi menentukan kejayaan objektif yang telah ditentukan. Satu situasi hubungan yang dinamakan Menang/Menang (Win/Win) harus dapat diwujudkan dan ini sekaligus melibatkan prinsip-prinsip kepemimpinan interpersonal. Kepemimpinan interpersonal yang berkesan perlukan: 1. Visi 2. Inisiatif proaktif 3. Bimbingan 4. Kebijaksanaan dan Hikmah 5. Kuasa Situasi menang/menang mempunyai lima dimensi yang penting; 1. Watak 2. Hubungan 3. Persetujuan 4. Sistem sokongan 5. Proses 1. Watak : Asas kepada menang/menang dan terdiri daripada tiga ciri penting iaitu: a. INTEGRITI - nilai kepada diri sendiri - bina sedar-diri dan kebebasan memilih dan bertindak dengan menunaikan janji dan komitmen. b. KEMATANGAN - ditakrifkan sebagai imbangan antara keberanian dengan pertimbangan. - tinggi keberanian dan pertimbangan adalah perlu untuk capai situasi menang/menang. c. ABUNDANCE MENTALITY - satu paradigma bahawa terdapat banyak ruang dan peluang bagi semua orang. - hasilnya berkongsi prtestasi, pengiktirafan, keuntungan, membuat keputusan dan sebagainya. 2. Hubungan : Terbina selepas asas kepada watak dan kepercayaan. walaupun kita melihat sesutau berbeza tetapi oleh kerana kita mempercayai satu sama lain, kita sedia mendengar dan komited bagi memahami pandangan masing-masing dan kerana itu sedia untuk bekerjasama. 3. Persetujuan : Terdapat lima unsur bagi wujudkan persetujuan menang/menang. (a) Hasil yang dikehendaki (bukan kaedah) iaitu kenalpasti apa perlu dilakukan dan bila. (b) Bimbingan; perincikan batasan-batasan )(prinsip dan polisi) di mana hasil perlu disempurnakan. (c) Sumber; kenalpasti bantuan dari segi kemanusiaan, kewangan, teknikal atau organisasional bagi membantu mencapai hasil. (d) Akauntabiliti; tetapkan standard prestasi dan waktu penilaian akan dibuat. (e) Kesan-Akibat; perincikan antara baik dan buruk; natural atau logikal; apa akan berlaku sebagai kesan daripada penilaian tersebut. 4. Sistem Sokongan: - Bagi mencapai matlamat dan nilai, kita perlu selaraskan sistem ganjaran dengan matlamat dan nilai-nilai tersebut. - Libatkan staf di peringkat akar umbi untk membina dan memupuk jenis-jenis sistem yang boleh memotivasi mereka. - Untuk kejayaan menang/menang, sistem-sistem yang perlu ada: - sistem latihan - sistem perancangan - sistem komunikasi - sistem belanjawan - sistem informasi - sistem ganjaran - Lazimnya sering berlaku masalah di dalam sistem, bukan orangnya. Jika kita letak orang yang baik di dalam sistem yang buruk, kita akan mendapat hasil yang buruk! 5. Proses: Proses dilihat sebagai satu cara bagaimana mencapai situasi menang/menang. Unsur kepada rundingan berprinsip ialah dengan mengasingkan orang daripada masalah, tumpuan kepada kepentingan bukan kepada kedudukan, mencipta pilihan berfaedah bagi kedua-dua belah pihak di samping menekankan kepentingan objektif. Oleh itu penyelesaian menang/menang patut melibatkan proses berikut: 1. Lihat masalah daripada sudut pandangan yang lain. Benar-benar cuba memahami dan beri pendapat kepada keperluan pihak yang satu lagi. 2.Kenalpasti isu-isu kunci dan perkara-perkara yang berkenaan dan bukan kepada kedudukan. 3.Tentukan apa hasil yang diperolehi dalam sesuatu penyelesaian yang diterima sepenuhnya. 4.Kenalpasti pilihan-pilihan baru yang boleh mencapai hasil-hasil tersebut. Penutup Adalah jelas betapa pentingnya hubungan tugas dan peranan di antara individu dengan organisasi bagi menentukan kualiti dan kecemerlangan secara menyeluruh. Individu dan organisasi perlu mempunyai disiplin yang utuh bagi menempa kejayaan. "Organization and discipline can give strength to the weak and small. The role of organization and discipline is not confined to the military forces and to war, though in these areas they play a most vital role. In other fields too organization and discipline are important in ensuring success." ~ (Mahathir Mohamad - The Challenge, 1986) Oleh itu mengejar kualiti dan kecemerlangan organisasi adalah bermula dengan kualiti diri setiap individu sesebuah organisasi dan sewajarnyalah kita sebagai guru besar dan penolong kanan dapat memainkan peranan yang positif secara lebih dinamik dan dengan penuh semangat jaya diri yang unggul dan tinggi setiap waktu. Knowing others is intelligence; knowing yourself is true wisdom. Mastering others is strength; mastering yourself is true power. If you realize that you have enough, you are truly rich... - Taoism Rujukan Bremer, Sydney Newton. Ph.D (1989) 366 Self-Motivating Essays For Students & Adults. Thinker's Library Sdn. Bhd. Selangor D.E. Brinkman, Rick and Krischner, Rick (1994) Dealing With People You Can't Stand. Mc Graw-Hill, Inc. New York. Covey, Stephen R. (1989) The Seven Habits Of Highly Effective People. Simon & Schuster, New York. Covey, Stephen R. & Merill, A. Roger & Merill, Rebecca R. (1994) First Things First. Simon & Schuster, New York. Hussein Mahmood (1993) Kepemimpinan dan Keberkesanan Sekolah. Dewan Bahasa Dan Pustaka, Kuala Lumpur. Mahathir Mohamad (1986) The Challenge. Pelanduk Publications (M) Sdn. Bhd. Petaling Jaya, Selangor D.E. Mizuno, Shigeru (1988) Company-Wide Total Quality Control. Asian Productivity Organization, Tokyo. Novak, Philip 91994) The World's Wisdom. Harper Collins Publishers, New York. Sheh Seow Wah (1995) Chinese Management. MPH Distributors Sdn. Bhd. Petaling Jaya, Selangor D.E.

Latar Belakang Sektor Jaminan Kualiti JPN Kedah

SEKTOR JAMINAN KUALITI Latar Belakang Sektor Jaminan Kualiti Sektor ini diwujudkan mulai Jun 2007 di jabatan ini. Selepas penstrukturan semula Ogos 2008, ia dipimpin oleh seorang Ketua Sektor dengan dibantu oleh enam orang pegawai dan dibantu oleh tiga orang anggota kakitangan sokongan. Perjawatan SJK adalah seperti berikut: Bil. Jawatan dan Gred Jumlah 1. KS / DG 52 1 2. KPP/ DG 48 1 3. KU / DG44 1 4. PP / DG 41 2 5. PK / DGA34 2 6. PT / N17 2 7. N1 1 Jumlah 10 Sektor ini adalah sebagai pelengkap kepada kursus kepimpinan dan pengurusan yang diterima oleh pihak pengurus dan pentadbir sekolah daripada Institut Aminuddin Baki dan badan penyelesaian masalah kualiti (tindak ikut) dari tindakan penaziran oleh Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti. Sektor Jaminan Kualiti juga berperanan sebagai pengurus dan pelaksana sistem kepiawaian pengurusan kualiti yang seragam untuk melonjakkan imej pengurusan yang bertaraf dunia. Disamping itu, sektor ini juga menjadi sumber dokumentasi bagi semua jenis dokumen yang dikeluarkan sama ada di peringkat agensi pusat mahupun daripada KPM sendiri. OBJEKTIF SEKTOR JAMINAN KUALITI 2.1 Meningkatkan kompetensi dan pengalaman semua pegawai di Sektor Jaminan Kualiti dalam bidang pengurusan pendidikan sebagai pakar rujuk kepada Pengetua dan Guru Besar. 2.2 Memberi bimbingan secara berterusan kepada Pengetua dan Guru Besar untuk meningkatkan kualiti pengurusan dan pentadbiran sekolah. 2.3 Memastikan Pengetua dan Guru Besar menerima latihan (coaching) secara hands-on secukupnya dalam pelbagai bidang untuk meningkatkan pengurusan pengajaran dan pembelajaran serta pengurusan pentadbiran. 2.4 Membangunkan sekumpulan Pengetua dan Guru Besar yang pakar untuk membantu dan memberi bimbingan kepada kepimpinan sekolah yang lain – coaching partnership. 2.5 Membudayakan kajian tindakan dalam pengurusan pendidikan untuk melahirkan pelbagai kaedah kepemimpinan dan pengurusan pendidikan yang berkualiti. 2.6 Mengindoktrinkan pemikiran Pengetua dan Guru Besar bagi menzahirkan jati diri sebagai pemimpin instruksional. 2.7 Membudayakan prinsip-prinsip Pengurusan Kualiti Menyeluruh (TQM) dalam pengurusan dan pentadbiran Jabatan Pelajaran Kedah, Pejabat Pelajaran Daerah dan sekolah. 2.8 Mengupayakan pengurusan dan pelaksanaan sistem kepiawaian pengurusan kualiti yang seragam untuk melonjakkan imej pengurusan yang bertaraf dunia. 2.9 Mengurus dan menyelaras pengumpulan, penyenggaraan, penerbitan, penyimpanan dan pengedarasan laporan dan pelbagai dokumen kualiti di JPN Kedah dan Pejabat Pelajaran Daerah 2.10 Mengurus dan menyelaras semua anugerah kualiti dan inovasi di peringkat JPN Kedah dan Pejabat Pelajaran Daerah. 2.11 Mengupayakan pelaksanaan Audit Dalaman bagi seluruh proses kerja dalam JPN Kedah dan Pejabat Pelajaran Daerah dengan berkesan. 2.12 Mengurus dan menyelaras Mesyuarat Pengurusan JPN Kedah Dengan Pejabat Pelajaran Daerah Sektor Jaminan Kualiti dijuruskan kepada 2 bidang tugas utama: A. Jaminan Kualiti B. Kepiawaian dan Dokumentasi A. JAMINAN KUALITI 1. Bidang Tugas Jaminan Kualiti a. Leadership Coaching & Mentoring (LCM) b. Program Kompetensi Kepengetuaan / Pelan Pembangunan Strategik c. Standard Kualiti Pendidikan Malaysia (SKPM) d. Mengurus Anugerah Sekolah Cemerlang e. Penyelaras maklumat Anugerah Sekolah Kluster f. Penyelaras maklumat Anugerah Sekolah Bestari Cemerlang 2. Tanggungjawab Jaminan Kualiti a. Bertindak sebagai pakar rujuk kepada kumpulan pengetua dan guru besar. b. Mengesan masalah dan memberi tunjuk ajar secara hands-on kepada pengurus dan pendidik di sekolah. c. Membantu pengurus sekolah untuk menyelesaikan kekangan dalam pengurusan dan pentadbiran. d. Melatih pemikiran pengurus sekolah ke arah lebih berfikiran positif dan dinamik. e. Membantu dalam memperkasakan sekolah. f. Bertindak sebagai pemangkin dalam usaha meningkatkan mutu perkhidmatan. 3. Peranan Jaminan Kualiti a. Memberi bimbingan dan panduan hala tuju kepada kumpulan sasaran iaitu kepimpinan sekolah melalui pendekatan quality check point dan analisis keperluan. b. Melaksanakan analisis keperluan sebagai pengukur kepada penerimaan dan penghasilan kepimpinan sekolah yang berkualiti. 4. Fungsi Jaminan Kualiti 1. Pentaksiran dan Penilaian 2. Penyeliaan Mental Pendidikan 3. Mengekal Jaminan Kualiti (Quality Assurance) 4. Mengamalkan Penyelidikan Melaksanakan mekanisma untuk mengesan kelemahan dan kekuatan pengurusan dan pentadbiran sekolah berfokuskan kepada sistem pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Membuat pentaksiran dan penilaian ke atas keberkesanan pelbagai program pendidikan untuk murid, iaitu program akademik dan program pembangunan kemanusiaan. Melaksanakan penilaian untuk keberkesanan program professional keguruan (Program Perkembangan Staf). Membuat penilaian pelbagai program sokongan pendidikan. Memberi bimbingan dan sebagai mentor kepimpinan ke atas pentadbiran sekolah untuk meningkatkan kualiti pengetua dan guru besar kepada standard yang ditetapkan. Mengindoktrinkan pemikiran pentadbir sekolah bagi menzahirkan jati diri memimpin proses pengajaran dan pembelajaran. Melatih kaedah berfikir untuk membuat perancangan pelaksanaan persekolahan yang relevan dengan impak pembinaan insan murid. Menggerakkan perubahan pemikiran (anjakan minda) supaya berfikiran terbuka (Thinking outside the box), proaktif, kritis dan kreatif. Memberi bimbingan berterusan untuk membentuk sIstem pengurusan sekolah secara profesional. Mengekal dan meningkatkan kualiti kepimpinan instruksional. Berkongsi pengalaman dan kejayaan pengurusan sekolah sebagai budaya memperkasakan kepimpinan sekolah.. Melatih dan membimbing pentadbir sekolah menjalankan aktiviti penyelidikan khususnya kajian tindakan dalam melaksanakan dasar dan keputusan. Melatih dan membimbing pentadbir sekolah menguasai kemahiran membuat analisis maklumat untuk membentuk strategi dan pendekatan peningkatan kualiti penyampaian bagi proses pengajaran dan pembelajaran. Melatih dan membimbing pentadbir sekolah membuat keputusan berteraskan kepada fakta dan maklumat menyeluruh. 5. Tugas Jaminan Kualiti a. Merancang dan melaksanakan program bimbingan (leadership mentoring & coaching) kepada pengurus sekolah untuk membentuk sistem pengurusan sekolah secara professional. b. Merancang dan melaksanakan program pengkongsian ilmu dan pengalaman sebagai budaya memperkasakan kepimpinan sekolah. c. Merancang dan melaksana pelbagai program pentaksiran dan penilaian untuk peningkatan kualiti pengurusan sekolah secara berterusan. d. Melaksanakan program untuk memangkinkan kemajuan pemikiran kumpulan pentadbir dan pemimpin di sekolah seiring dengan keperluan dasar kerajaan khasnya Kementerian Pelajaran Malaysia. e. Merancang dan mengamalkan budaya penyelidikan dalam pengurusan sekolah dan proses pengajaran dan pembelajaran bagi menjamin kualiti sistem pendidikan di sekolah. f. Memantau kemajuan sekolah yang berisiko tinggi dan menggerak kumpulan pengurusan / pentadbiran sekolah yang dikenal pasti ke arah kecemerlangan institusi. B.KEPIAWAIAN DAN DOKUMENTASI 1. Bidang Tugas Kepiawaian dan Dokumentasi a. Sistem Pengurusan Kualiti MS ISO di JPN dan PPD b. Audit Dalam MS ISO b. Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) c. Kumpulan Meningkatkan Mutu Kerja (KMK) d. Hari Kualiti e. Dokumentasi f. Pelan Intergriti Nasional (PIN) g. Inovasi h. Urus Setia tetap Mesyuarat Pengurusan Tertinggi / Mesyuarat Pengurusan JPN Dengan PPD 2. Fungsi Kepiawaian dan Dokumentasi i. Menyelaras pelaksanaan Sistem Pengurusan Kualiti seperti yang ditetapkan dalam Pekeliling Kemajuan Perkhidmatan Awam dan lain-lain pekeliling perkhidmatan yang berkaitan. ii. Merancang, menyelaras, membina dan melaksanakan sistem kepiawaian pengurusan kualiti yang seragam untuk melonjakkan imej pengurusan yang bertaraf dunia. iii. Menyelaras pengumpulan, penyenggaraan, penerbitan, penyimpanan dan pengedaran laporan dan pelbagai dokumen kualiti di dalam organisasi. iv. Menyelaras semua anugerah kualiti dan inovasi di peringkat organisasi (JPN/PPD) v. Merancang, menyelaras dan melaksanakan Audit Dalaman bagi seluruh proses kerja dalam organisasi. vi. Menjadi urus setia tetap mesyuarat pengurusan jabatan dan semua urusan mendapatkan maklumbalas minit mesyuarat pengurusan di peringkat kementerian yang ditentukan oleh pihak pengurusan atasan. 3. Tanggungjawab Kepiawaian dan Dokumentasi Kepiawaian & Pengurusan Kualiti Dokumentasi & Audit Dalam Pengurusan Keurusetiaan Pengurusan & Inovasi 1. Merancang, menyelaras dan melaksanakan kepiawaian SPK organisasi. 2. Menyelaras pelaksanaan sistem pengurusan kualiti organisasi. 3. Menyediakan pelan tindakan strategik organisasi. 4. Melaporkan status pelaksanaan SPK untuk penambahbaikan. 5. Membuat penilaian pelaksanaan SPK. 1. Menyediakan prosedur / buku panduan sistem pengurusan kualiti. 2. Mengumpul dan menyenggara laporan dan dokumen kualiti sokongan. 3. Menerbitkan laporan aktiviti organisasi tahunan. 4. Menyenggara dan menyimpan semua dokumen kualiti organisasi. 5. Menyelaras semua program & aktiviti Audit Dalam SPK. 1. Mengurus dan menyelaras mesyuarat pengurusan di peringkat jabatan. 2. Mengurus, menyelaras dan menyemak semua urusan maklum balas mesyuarat pengurusan di peringkat jabatan dan kementerian. 3. Menjadi urus setia (tuan rumah) mesyuarat pengurusan jabatan. 4. Menyelaras semua anugerah kualiti dan inovasi organisasi. 4. Peranan Kepiawaian dan Dokumentasi a. Memastikan pelaksanaan sistem kepiawaian pengurusan kualiti yang seragam. b. Memastikan pengumpulan, penyenggaraan, penerbitan, penyimpanan dan pengedaran laporan dan pelbagai dokumen kualiti di dalam organisasi. c. Melaksanakan tugas-tugas sebagai urus setia mesyuarat pengurusan jabatan dan semua urusan mendapatkan maklumbalas minit mesyuarat penguruan di peringkat Kementerian Pelajaran Malaysia.
FORMAT MINIT MESYUARAT MINIT MESYUARAT..................................... (Catatkan nama mesyuarat) Bil..... Tahun.......... (Catatkan nombor bilangan mesyuarat dan tahun) Tarikh :……… . Masa :……….. Tempat :……….
HADIR (Senaraikan nama ahli-ahli yang menghadiri mesyuarat berkenaan, bermula dengan nama Pengerusi mesyuarat. Susunan nama ahli-ahli mesyuarat yang hadir hendaklah mengikut kekananan.) HADIR BERSAMA (Senaraikan nama-nama pegawai yang bukan merupakan ahli, tetapi dijemput khas untuk menghadiri mesyuarat atau telah turut sama menghadiri mesyuarat berkenaan. Susunan nama hendaklah mengikut kekananan.) URUSETIA (Senaraikan nama pegawai-pegawai yang menjadi urusetia mesyuarat. Susunan nama hendaklah mengikut kekananan.) I. PERUTUSAN Y. BHG. PENGERUSI Ruangan ini mengandungi catatan mengenai perkara-perkara penting yang telah dibangkitkan oleh Pengerusi mesyuarat. Perkara-perkara penting ini tidak semestinya dibangkitkan semasa mesyuarat membincangkan perkara-perkara berbangkit atau semasa membincangkan kertas-kertas kerja atau di akhir mesyuarat. II. PENGESAHAN MINIT MESYUARAT 2. Catatan keputusan minit mesyuarat yang lepas iaitu sama ada disahkan tanpa pindaan atau disahkan tertakluk kepada pindaan-pindaan tertentu. Jika ada pindaan, menyatakan pindaan-pindaan berkenaan. III. PERKARA-PERKARA BERBANGKIT 3. Ruangan ini mengandungi catatan mengenai perkara-perkara yang dibangkitkan di dalam mesyuarat yang lepas. 4. Tajuk utama perkara berbangkit yang dibincangkan hendaklah dicatatkan. Untuk memudahkan rujukan dibuat, muka surat dan perenggan minit mesyuarat yang lepas yang membincangkan perkara yang sama hendaklah dicatatkan. 5. Jika perkara-perkara berbangkit itu masih memerlukan tindakan, catatkan juga agensi atau pegawai yang perlu mengambil tindakan. IV. PERBINCANGAN KERTAS-KERTAS KERJA 6. Bagi mesyuarat-mesyuarat tertentu, beberapa kertas kerja dibentangkan untuk perbincangan. Perkara-perkara yang perlu direkodkan di dalam ruangan ini ialah: a. Tajuk kertas kerja berkenaan; b. Agensi yang menyediakan kertas kerja berkenaan; c. Tujuan utama kertas kerja berkenaan disediakan; d. Isu-isu penting yang dibangkitkan di dalam kertas kerja bekenaan; e. Pandangan/komen ahli-ahli mesyuarat berkenaan isu-isu yang dibangkitkan di dalam kertas kerja berkenaan; dan f. Keputusan mesyuarat mengenai isu-isu yang dibangkitkan serta tindakan-tindakan susulan yang perlu diambil seterusnya. V. HAL-HAL LAIN 7. Ruangan ini merekodkan perkara-perkara lain yang dibincangkan di dalam mesyuarat, yang pada mulanya tidak termasuk di dalam agenda mesyuarat. VI. PENUTUP 8. Ruangan ini merekodkan perkara-perkara seperti: a. Bila mesyuarat itu tamat atau ditangguhkan; b. Ucapan terima kasih daripada Pengerusi mesyuarat; dan c. Catatan mengenai tarikh mesyuarat yang akan datang jika tarikhnya telah ditentukan. Urusetia (Catatkan nama agensi/bahagian/unit yang bertanggungjawab dalam mengurusetiakan mesyuarat.) Tarikh (Catatkan tarikh minit mesyuarat berkenaan disediakan.) Catatan: Tindakan dan makluman ditulis di sebelah kanan. RUJUK: PKPA BIL 2: 1991

Peranan Guru Besar

Pendahuluan

Senario pendidikan negara hari ini harus dapat dilihat secara menyeluruh dalam konteks merealisasikan Falsafah Pendidikan Negara dan Wawasan Pendidikan supaya rakyat dan negara tidak terpinggir dalam arus globalisasi dan ledakan teknologi maklumat yang begitu pantas berkembang.

Segala perubahan yang sentiasa berlaku khususnya dalam pendidikan negara kita memerlukan para Guru Besar dan Penolong Kanan sama-sama bersedia untuk berubah, bersedia untuk menerima cabaran-cabaran baru di peringkat akar umbi iaitu sekolah agar kualiti dan kecemerlangan pendidikan yang menyeluruh dapat dicapai dengan berkesan.

Kecemerlangan perlukan reformasi di peringkat sekolah terutama menumpukan kepada faktor-faktor dalam sekolah itu sendiri yang merangkumi dasar sekolah, amalan-amalan, tanggapan, sikap dan motivasi staf, matlamat dan kesetiaan serta pencapaian organisasi.

Reformasi perlukan penglibatan total seluruh staf yakni bukannya bersifat individualistik atau melibatkan sekumpulan guru sahaja. Jika tidak kemajuan adalah sedikit sahaja dan tidak berjaya dari segi 'school wide improvement.'

Perubahan ke arah peningkatan kualiti staf dan organisasi perlukan kefahaman dan kesediaan pihak-pihak berikut;

1. Pengurusan atasan (pemimpin)

2. Seluruh kakitangan/Staf (Total Involvement)

3. Pasukan-pasukan kerja.

QC (Quaity Control) mula-mula dilaksanakan dalam tahun 1920 di Amerika Syarikat sebagai satu alat statistik dalam usaha penambahbaikan pengeluaran industri pada waktu itu. Jepun kemudiannya menggunakannya di dalam semua operasi sesebuah organisasi sebagai kawalan kualiti yang dikenali kemudiannya sebagai Total Qualty Control (TQC).

A.V. Feigenbaum (1920 - ) orang yang memperkenalkan TQC mendefinisikan TQC sebagai;

"Total quality control is an effective system for integrating

the quality-development, quality-maintenance, and quality

-improvement efforts of the various groups in an organization

so as to enable production and service at the most economical

levels which allow for full customer satisfaction."